Spotkanie z Królową, czyli Szkolny Dzień Matematyki

         W ramach obchodów Szkolnego Dnia Matematyki nasza szkolna społeczność miała okazję do wyjątkowego spotkania z „Królową” – matematyką. 18 kwietnia bieżącego roku już z samego rana szkołę wypełniał nastrój zaskoczenia, ciekawości i zainteresowania. Wszystko to dzięki kolorowemu wejściu do szkoły, dekoracjom i tajemniczej atmosferze.

Dzień był tym bardziej wyjątkowy, ponieważ – w związku ze spotkaniem z „Królową” - w szkole nie odbywały się standardowe lekcje. W planie dnia pojawiły się tajemnicze hasła, określające zaplanowane akcje i działania. Zdecydowanie jedną z najbardziej emocjonujących atrakcji okazał się przegląd piosenki matematycznej pt. „Matematyka nam w duszy gra”. Występujący uczniowie, będący reprezentantami poszczególnych klas, prezentowali z zapałem swoje artystyczne umiejętności. Na szkolnej scenie przedstawiano matematyczne wiersze, piosenki, tańce, rapowane utwory i happeningi. O Królowej Nauk śpiewano po polsku, niemiecku oraz ukraińsku. 

Kolejnym realizowanym konceptem był matematyczny pokaz mody, “TOP - matematyka”. Uczniowie z klasy 4b zaprezentowali na forum szkoły swoje kreacje modowe, inspirowane matematyką. Przy muzyce, na wybiegu dla modelek i modeli, młodzi twórcy szokowali kreatywnością, pomysłami i wykonaniem swoich nietuzinkowych projektów. 

Zadania specjalne dla klas IV – VI dotyczyły nieszablonowej tabliczki mnożenia. W efekcie rozpracowania kart pracy, uczniowie wykonywali kolorowe lapbooki, które intrygowały i zachęcały do treningu mnożenia i dzielenia liczb naturalnych. Oprócz działań matematycznych, uczniowie ćwiczyli pisanie krótkich form wypowiedzi (zaproszeń), uzupełniali rymowanki i liczyli (zadania jednodziałaniowe) w języku angielskim. Wykonując lapbooki, uczniowie doskonalili wyobraźnię przestrzenną; rozwijali kreatywność; kształcili  umiejętności planowania i organizacji własnej pracy. 

Dla klas VII – VIII zaplanowano zadanie polegające na opracowaniu „przypominajek matematycznych”. Przypominajką matematyczną umownie nazwano zestaw podstawowych pojęć, wzorów czy zależności matematycznych, w tym: wzory na pola wielokątów i objętości brył; jednostki długości, pola i objętości; zbiory liczbowe (liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne i rzeczywiste). Gotowe prace zatytułowane “Matematyka w pigułce” będą stanowiły pomoc w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty.

Kolejnym motywującym do działania pomysłem było wykonanie pracy plastycznej „Pi-Art”. Uczniowie poznali fakty i ciekawostki związane z liczbą Pi, wsłuchując się w wiersz polskiej Noblistki, Wisławy Szymborskiej, o tytule “Pi”. Tworzyli prace, dzięki którym rozwijali swoje umiejętności pracy w grupie oraz wrażliwość artystyczną. Projekty przygotowane przez uczniów zostaną wykorzystane w plenerowej wystawie.

Oglądając filmy edukacyjne, uczestnicy warsztatów ćwiczyli aktywne słuchanie. Działanie miało też na celu pogłębienie ich poczucia przynależności do społeczności szkolnej; kształtowanie umiejętności wykorzystywania informacji i poszerzanie horyzontów. Przyniesione poduszki, popcorn i chipsy pozwoliły w przyjaznych warunkach zachwycić się “Niesamowitym Światem Liczb”. 

Dzień spędzony z Królową Nauk spotkał się z dużym entuzjazmem ze strony uczniów, którzy rozwijali zainteresowanie matematyką; doskonalili koncentrację uwagi i logicznego myślenia. Wszyscy mieli okazję wykazać się swoimi unikatowymi umiejętnościami - aktorskimi, muzycznymi czy plastycznymi. Kreatywność uczestników, fachowość przygotowanych prezentacji i spontaniczne reakcje widowni w trakcie pokazów, pozwalają na stwierdzenie, że w czasie Szkolnego Dnia Matematyki było naukowo, radośnie i kolorowo. 

 

Anita Proksa